BEZPIECZNY SENIOR – ETYKIETA – ŹRÓDŁO WAŻNYCH INFORMACJI

ETYKIETA – ŹRÓDŁO WAŻNYCH INFORMACJI

Istotnym elementem, na który w codziennym życiu warto zwrócić uwagę są etykiety produktów spożywczych. Konsument ma prawo wiedzieć co spożywa i jak ma rozumieć zamieszczone tam informacje. Kiedy ma się odpowiednią wiedzę na ten temat, nie trzeba bezmyślnie sięgać po oferowane w sklepie artykuły spożywcze.

BEZPIECZNY SENIOR 29Dzięki przedstawionym informacjom każdy może świadomie podejmować decyzję o wyborze konkretnego produktu. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, gdyż masowa produkcja żywności ukierunkowana jest na zysk, dlatego często opiera się na wykorzystaniu wielu substancji (konserwantów, wypełniaczy, stabilizatorów i różnego rodzaju dodatków do żywności) w miejsce pełnowartościowych surowców. Substancje te mogą w niektórych przypadkach szkodzić pewnym grupom konsumentów.

Informacje o składzie produktu, jak również wszelkie inne dane umieszczane na etykiecie, niejednokrotnie mogą nas ustrzec przed chorobą czy też innymi dolegliwościami np. o podłożu alergennym. Odpowiednia wiedza dotycząca czytania etykiet pomoże zatem zadecydować, które produkty włożyć do koszyka, a które lepiej zostawić na półce.

CZYTAJĄC ETYKIETĘ ZWRÓĆ UWAGĘ NA:

Termin przydatności do spożycia lub datę minimalnej trwałości

TERMIN PRZYDATNOŚCI DO SPOŻYCIA – poprzedzony określeniem „należy spożyć do: dzień, miesiąc, rok” – po upływie tego terminu produkt traci przydatność do spożycia. Ten sposób znakowania jest stosowany przeważnie w przypadku produktów nietrwałych, łatwo psujących się. Spożycie tych produktów po terminie jest szczególnie niebezpieczne.

Przykład: jogurt truskawkowy o znakowaniu „należy spożyć do: 12.10.2014” oznacza, że wymieniona data jest ostatnim dniem, w którym można go spożyć. Spożycie po terminie jest niedopuszczalne i wiąże się z zagrożeniem zdrowia.

DATA MINIMALNEJ TRWAŁOŚCI – oznacza datę, do której prawidłowo przechowywany środek spożywczy zachowuje pełne właściwości. Ten sposób znakowania jest stosowany np. w przypadku produktów trwałych, suchych.

BEZPIECZNY SENIOR 30Prawidłowe warunki przechowywania. żywności gwarantują zachowanie smaku, wyglądu, wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Produkt spożywczy powinien być przechowywany zgodnie z zaleceniem producenta, podanym na etykiecie, np.: „przechowywać w suchym, chłodnym miejscu, z dala od światła”, „wyrób przechowywać w temperaturze …”, „po otwarciu przechowywać w lodówce …”, „chronić przed wilgocią”.

Po upływie terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości środki spożywcze nie mogą znajdować się w obrocie handlowym. W trosce o własne zdrowie i bezpieczeństwo nie należy ich spożywać!

Brak wyżej wymienionych informacji może świadczyć o tym, że producent ma coś do ukrycia i nie należy wówczas kupować takiej żywności.

NA CO WARTO ZWRÓCIĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ?

Wszystkie informacje na etykietach są istotne, jednak warto zwrócić uwagę na te, które w szczególny sposób nas dotyczą.

SENIORZE!

Jeśli jesteś uczulony na jakąś substancję – szukaj jej w składzie. Nie warto przez nieuwagę ryzykować własnym zdrowiem lub życiem.

Jeśli występuje u Ciebie nietolerancja pokarmowa (np. na laktozę, fruktozę, gluten) lub ze względów zdrowotnych powinieneś unikać pewnych produktów (np. produkty bogate w błonnik oraz warzywa wzdymające w stanach zapalnych jelit, cukier w przypadku diabetyków) – również zwróć uwagę czy w składzie kupowanej żywności znajdują się, bądź w jakiej ilości, niepożądane składniki.

Zawsze masz prawo żądać informacji na temat producenta, składu, terminu przydatności itp. Często produkty pakowane luzem (mięso, produkty garmażeryjne, cukierki, wyroby piekarnicze) nie posiadają etykiet lub innego oznakowania umieszczonego w miejscu sprzedaży. W takim przypadku, niezależnie od formy sprzedaży oferowanego produktu, masz prawo zapytać sprzedawcę o interesujące Cię informacje, których musi Tobie udzielić.

Patrz na skład – jeśli chcesz mieć pewność, że produkt, który wybierasz jest takiej jakości, jakiej oczekujesz, czytaj etykiety również pod tym kątem. Może się bowiem okazać, że w ulubionej kiełbasie (niekoniecznie taniej) znajduje się niewiele mięsa, a resztę stanowią: tłuszcz, skórki, skrobia, błonnik i pozostałe dodatki.